De inrichting van een buitenruimte

Het is lekker weer. De kinderen kunnen volop buiten spelen. In de kinderopvang is buiten spelen een hot item. Het is het jaar van de groene kinderopvang en er zijn volop artikelen in omloop over waarom kinderen buiten moeten spelen en waarom het goed voor ze is. 3128b8e66962a888f4cbb7d6c2ae05f1 Waarom is buitenspelen zo belangrijk?
In een publicatie van het Pedagogenplatform voor de kinderopvang (2007) staat het volgende: “Iedereen weet dat buitenspelen belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Binnen en buiten spelen kinderen op een andere manier doordat de ervaring van ruimte, weer, natuur, licht, grond en ondergrond een heel andere is waardoor het spel en onderzoek van kinderen verschilt met die in de binnenruimte. Binnen en buiten spelen vraagt andere vaardigheden en biedt andere mogelijkheden. Om een paar voorbeelden te noemen. Buiten zijn andere geuren en kleuren. Buiten nodigt uit tot grotere grovere en snellere bewegingen (rennen, hinkelen, fietsen), tot ontdekken van levende en dode natuur (insecten, vogels, planten, vlinders, vallende bladeren, dorre bloemen), tot omgaan met en ontdekken van de mogelijkheden van wisselende en minder te beïnvloeden omstandigheden zoals licht, schaduw, zon, koude, regen, sneeuw en wind (over je schaduw springen, sneeuw eten, regen op je tong, blaadjes vangen, windmolentjes, slingers in de boom). Buiten liggen de materialen voor het oprapen, verschillen de associaties van die binnenshuis wat inspireert tot fantasiespel, tot grote dingen ondernemen en met je handen creëren. Er ontstaat bekendheid met natuurlijke bouwstoffen, kinderen leren meten en schatten en doen spelenderwijs technisch, mathematisch en ruimtelijk inzicht op. Buiten zijn de uitdagingen die kinderen binnen spel tegenkomen soms van een andere aard dan binnen. Zo val je eerder (en harder) als je rent, kun je een (te zware) tak makkelijk op je tenen laten vallen, etc. We zien omgaan met (kleine) risico’s als aanvaardbaar en zelfs gewenst. Het maakt kinderen zelfstandig en vergroot hun zelfoplossend vermogen. Het nodigt uit tot samenwerking wanneer een probleem voor het kind alleen te groot is. Kortom, de ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen buiten, zijn velerlei en divers van aard”. Ik ben voor een uitdagende buitenruimte met volop ontdekmogelijkheden. Natuurlijk! Helaas beschikt mijn kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang op dit moment niet over heel veel vierkante meters. Ik moet dus keuzes maken over hoe ik deze ruimte aantrekkelijk maak voor de kinderen. Dat vergt creativiteit en lukt aardig! We hebben nu een moestuintje op wielen, een zandbak en een buitenspeelkeukentje. De kinderen kunnen op de stoep krijten en we hebben allerlei buitenspeelmateriaal. De watertafel staat ook regelmatig buiten. Op de muren hangen vlinders en we hebben lampionnen opgehangen. Op mijn wensenlijstje staat nog een krijtbord voor tegen de muur en een watermuur. En wellicht kan, om ruimte te besparen, een zandtafel/watertafel gemaakt worden, die tegen de muur gezet kan worden.

Watermuur...
Watermuur…

Op 5 minuten loopafstand hebben we een mooi park, met veel groen en heuveltjes, waar de kinderen lekker kunnen spelen, rennen en een speeltuin hebben we ook in de buurt. Daar gaan we regelmatig naar toe. We nemen dan vaak allerlei buitenspeelmateriaal mee, maar kinderen vinden het leuk om er bloemen te plukken en zich achter de bomen te verstoppen.

Wat wordt gezien als uitdagende buitenruimte?
“Een goed gestructureerde buitenruimte met activiteitenplekken (rustig en druk) voor kinderen van diverse leeftijden zorgt voor een evenwichtige verdeling van kinderen over de ruimte en dus voor concentratie en verdieping in spel. De kinderen kunnen er makkelijk hun draai vinden. Er zijn minder conflicten omdat de kinderen elkaar met verschillend geaard spel niet in de weg zitten. De kwaliteit van de buitenruimte wordt tevens bepaald door een rijke beplanting met diverse geuren, kleuren (aantrekken van verschillende diertjes), zon- en schaduwplekken voor kinderen en pedagogisch medewerkers, plekjes waar kinderen uit het zicht kunnen spelen, diverse bodem afwerkingen en voldoende losse materialen voor fantasiespel”.

Wat is de rol van de pedagogisch medewerker?
“Buitenspelen is meer dan toezicht houden en verkleinen van risico’s. Een speciale buitenpedagogisch medewerker wijst kinderen op alle opmerkelijkheden van het buiten-leven en motiveert kinderen tot het benutten van de andere mogelijkheden en gebruiken van andere materialen. uitenspelen wordt dan meer dan even een frisse neus halen. Niet alleen de buitenlucht, maar ook de ruimte (letterlijk), andere uitdagingen en materialen bieden kinderen specifieke ontwikkelingsmogelijkheden”.

 Tips:

  • Je hebt een voorbeeldrol. Naar buiten gaan met slechter weer is misschien voor jou minder leuk, maar voor de kinderen maakt het niet uit.
  • Wees enthousiast in hetgeen je ziet zoals beestjes.
  • Speel elke dag meerdere keren buiten.
  • Motiveer de kinderen om buiten te spelen en zorg voor attractieve mogelijkheden en activiteiten in de buitenlucht.
  • Haal natuurlijke materialen mee naar binnen. Hierdoor wordt de creativiteit van de kinderen op een andere manier gestimuleerd. 
  • Maak voor de ouders zichtbaar wat je doet voor buitenactiviteiten. Zorg er voor dat kinderen buitenspeelkleren hebben en laarzen. Kinderen mogen vies worden!
  • Hou een logboek bij, zodat je weet waar het spelen meer risicovol is.

Maar….mag ik even dromen over een enorm grote buitenruimte? Met volop mogelijkheden? Neem dan maar eens een kijkje op het onderstaande (via link) Pinterestbord ;).

Pinterest:
http://www.pinterest.com/vlinder1977/day-and-schoolcare-designinspirationoutdoors-idee%C3%AB/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s